Ett kanonår för underhållning online

Under det gångna året har många av oss kopplat upp oss i större utsträckning för att hitta underhållning online. Aldrig förr har vi streamat, tittat, spelat och lyssnat så mycket via nätet vilket nu visar sig i olika företags balansräkningar. Ökningen kan inte bara ses bland de riktigt stora streamingjättarna och gamingtjänsterna, utan även på plattformar för online casino, ljudböcker och olika poddar. Här undersöker vi närmre vilka de största vinnarna var inom underhållningsindustrin förra året, och vilka faktorer som ligger bakom framgången. 

Streamingtjänsternas framgångar

Då vi gått mindre på teater, konserter och bio har vi i stället sökt oss till andra underhållningsformer, vilket lett till att användningen av streamingtjänster fullkomligt exploderat.  Även om Netflix alltid varit populärt krossade företaget sin prognos och kammade hem 5,47 miljarder amerikanska dollar i intäkter under förra årets 4:e kvartal. Detta slog därmed prognosen på 5,45 miljarder dollar som streamingjätten förutsett. Om detta jämförs med samma period förra året igen visar det en ökning på hela 31 %. Detta hade självklart även en inverkan på aktierna som slutade på 1,30 dollar per aktie, vilket överträffar den förutspådda summan på 53 cent. Och den största faktorn bakom succén?  Antalet prenumeranter. Totalt tillkom runt 8,76 miljoner prenumeranter vilket var en miljon fler än vad företaget förutspått.

Det gick inte heller så mycket sämre för konkurrenterna. Efter lanseringen av Disney+ såg tjänsten en ökning med en miljon nya prenumeranter dagligen under satsningens två första veckor. Framgångarna berodde till stor del på Disneys storsatsning med mycket eget innehåll, men även på inköpta attraktioner som Marvel och Star Wars. Efter att det stod klart att företaget håvat in mer än tio miljoner användare på ett dygn sköt Disneyaktien i höjden. Mycket talar för att Disney kommer bli en stark utmanare till Netflix, inte minst då prenumerationspriset är lägre per månad. 

Förra året var även en succé för diverse musikstreamigtjänster, så som svenska Spotify. Företaget lyckades locka till sig flertalet nya användare och antalet betalande kunder gick upp i 138 miljoner under 2:a kvartalet till skillnad mot väntade 135,9 miljoner. Framgångsfaktorerna är många, men några av de mest prominenta är det faktum att företaget lagt ner mycket möda på att utöka sitt utbud av olika poddar genom att förvärva flertalet produktionsbolag. Faktum är att hela 21 % av alla som använder Spotify nu även använder plattformen för att lyssna på poddar.

En spelindustri på uppgång

En annan sektor som skördat stora framgångar är industrin för online spel och olika casinospel. I takt med att efterfrågan stiger ökar även antalet spelbolag med svensk licens och deras omsättning. 2019 omsatte exempelvis spelbolag med svenska licenser hela 24,8 miljarder kronor, vilket är en ökning med 1,8 miljarder från föregående år. Bland de som väljer att spela kan man även se att hela 55 % av de som spelat det senaste året även spelar varje månad. Framgångarna skulle komma att fortsätta under 2020, och bara under det fjärde kvartalet omsattes 6,8 miljarder kronor på endast den svenska marknaden. 

Då det kommer till mer renodlade spel har även denna underhållningsform skjutit i höjden. I och med lanseringen av nya Playstation 5 gick företagets siffror upp, och spelsugna fick stå i månadslånga köer för att få sina förbeställda konsoler. Inte nog med att antalet som spelande ökade – detsamma gällde för dem som tittade på när andra spelade. Detta kan man bland annat se på statistik från Twitch, streamingtjänsten som används för att se andra spela. Den Amazon-ägda plattformen hade 9,9 aktiva streamers i januari, vilket visar en ökning på hela 3,9 miljoner användare jämfört med starten på 2020. Förutom detta kunde plattformen även skryta med ett genomsnitt på 2,1 miljoner tittare som spenderade en biljon minuter på att följa streams under 2020. Detta innebär en ökning jämfört med 2019:s siffror på 1,25 miljoner tittare och 660 miljarder minuter. Även YouTube såg en ökning bland gamingrelaterat innehåll under 2020, och gick från att ha en liten användarskara till att hålla över 100 miljarder timmar av spelrelaterat innehåll under 2020. Globalt sett förväntade man sig att intäkterna från videospel skulle stiga hela 20 % upp till 180 miljarder amerikanska dollar under 2020, vilket gör att videospelsindustrin är större än den globala filmindustrin.

Under ett speciellt år som det förra spenderade gemene man mer tid hemma, vilket självklart förändrade underhållningslandskapet och gjorde att redan väletablerade tjänster blev ännu mer populära. Förutom att streama mängder av film och serier lyssnade vi även mer på både musik, poddar och ljudböcker. Onlinespelandet har länge varit på uppgång, men fullkomligt exploderade förra året. Tack vare en hel rad nylanseringar och satsningar från olika streamingplattformar är det mer populärt än någonsin förr att konsumera spel i olika format. Till följd av den ökade efterfrågan har även utbudet utvecklats och finslipats, och det verkar som att vi kommer kunna njuta av en hel rad innovationer då det kommer till spelande online inom den närmsta framtiden.