Hur man kan minska stress när man arbetar hemma

Introduktion

Att arbeta hemifrån kräver mycket disciplin, fokus och kan dessutom vara förbundet med en hel del stress. Denna artikel presenterar olika knep och sätt hur man kan minska stressen när man arbetar där hemma med strikta deadlines och många distraherande faktorer. Det är viktigt att lyssna till signaler från sin kropp och inte slarva med att håller stressnivån nere.

Online casinospel kan minska stress                                                                              

Måttfullt spelande av casino- och slots spel kan faktiskt minska din dagliga arbetsstress i hemmet. Undersökningar visar att vi mår bra av att emellanåt njuta av ögonblicket och koppla av utan några konkreta mål. Utbudet av casinospel på nätet är enormt och det finns alltid något som passar alla typer av personer och preferenser. Avsätta lite tid för casinospel som en underhållningsaktivitet efter arbetsdagen kan därmed bidraga till att din stressnivå sjunker. Du kan hitta all relevant information om online gambling i Sverige hos listor med online casinon som inspirationskälla.

Tid för yoga                                                                                                             

Studier visar att regelbunden yoga är en effektiv aktivitet mot stress som dessutom gör dig mer produktiv i arbetet. Det finns flera fördelar med att träna yoga. De lugna rörelserna minskar stressnivån och ångesten i kroppen. Yoga hjälper en att andas riktigt och få en bättre hållning som gör en mindre trött och stressad. Yoga tvingar en att fokusera på nuet vilket är väldigt bra när man behöver skärpa och fokus. Som en extra bonus så får man också förbättrad sömnkvalitet, utvecklar en starkare koppling mellan psykiskt och fysiskt välmående och ökat självförtroende.

Ta pauser från datorn                                                                                                            

De flesta som har provat att arbeta framför datorn under många timmar utan pauser vet att produktiviteten sjunker dramatiskt. Anledningen till detta är att den främre delen av hjärnans pannlob som används vid logiskt tänkande blir efterhand utkörd och tappar fokus. Det är därför viktigt att komma bort från detta kontraproduktiva mönster genom att regelbundet ta pauser från datorn. En kort stund med en kopp kaffe kan hjälpa dig att minska din stress och ge dig ett välbehövligt mentalt avbrott från arbetet. Vi är alla olika men det viktiga är att man låter hjärnan vila och ta paus från de arbetsrelaterade tankarna genom att gå bort från datorn.

Korta avbrott och fysiska övningar                                                                        

Precis som hjärnan så behöver kroppen också ta välbehövliga pauser. Många timmars av stillasittande arbete framför datorn sliter på kroppen och gör att man känner sig stel. Det är därför viktigt att man regelbundet ge kroppen korta pauser till att gå upp och trampa med benen och sträcka på armar och rygg. Korta avbrott med enkla fysiska övningar hjälper dig att hålla dig i form, minskar din stress och gör dig till en mer glad och harmonisk person. Som extra bonus så förbränner du fett och håller därmed vikten under kontroll.

Viktigt med social kontakt                                                                                                          

Nästan alla människor har behov för sociala kontakter. Till skillnad från ett mer traditionellt jobb på kontoret så kan arbete där hemma emellanåt leda till känslor av isolation och ensamhet. Det är därför oerhört viktigt att du regelbundet håller dina sociala kontakter i livet medan du arbetar där hemma. Ha som vana att efter varje arbetsdag där hemma kontakta någon som du känner. Det kan vara via chatt eller telefon och det kan röra sig om en vän eller tidigare arbetskollega. Det viktiga är att du regelbundet upprätthåller mänsklig kontakt vilket i sin tur minskar din stress. Anledningen till detta är att socialisering leder till att ens kortisolnivåer sjunker vilket hjälper oss att varva ner.

Fasta arbetstider och tydliga gränser                                                                                     

När man arbetar där hemma så är det lätt att vardagen flyter samman och det blir svårt att skilja mellan arbete och privatliv. Detta leder ofta till ökad arbetsrelaterad stress. Det är därför jätteviktigt att du sätter fasta arbetstider när du arbetar hemma, precis som om du hade arbetat på kontoret. Under arbetstiden skall fokus givetvis vara på jobbet men det är lika viktigt att mentalt koppla bort arbetet efter arbetsdagens slut. Ingen känner dig bättre än du själv gör så glöm inte att sätta tydliga gränser för vad du klarar av rent arbetsmässigt. Om du upplever att stressnivån blir allt för hög så skall du inte tveka att säga ifrån och be om att anpassa arbetsbördan till en nivå som du kan hantera och klara av.

Slutsats                                                                                                                          

Det är utmanande och ofta stressande att arbeta hemifrån. Man kan minska sin stressnivå med relativt enkla men effektiva knep som till exempel yoga, moderat spelande av online casino, ta pauser från datorn, social kontakt med vänner och regelbundna korta avbrott med fysiska övningar. Arbete i hemmet kräver disciplin men också fasta arbetstider och tydliga gränser för vad vi klarar av rent jobbmässigt. Vi människor är inte robotar så det är viktigt att minska stressnivån genom att både hjärnan och kroppen får en möjlighet att vila och bli stimulerade med annat som inte är relaterat till arbetet. Helhetsperspektivet och en ökad förståelse för sambandet mellan det psykiska och fysiska kan hjälpa oss att minska stressnivån när vi arbetar hemifrån.